dijous, 20 de febrer del 2014

L'ombra del doble





   Fa unes setmanes vaig veure La double vie de Veronique  al cine-club Pessic de Pedreguer. Es tracta d'una pel·licula franco-polonesa dirigida per Krysztof Kieslowski que narra la enigmàtica història de les vides paral·leles de dues joves idèntiques físicament, relacionades el món d ela música..., que malgrat no arribar mai a conéixer-se es troben lligades per un vincle profund. 
   Uns dies després em vaig trobar, escodrinyant els prestatges de poesia de la llibreria Públics de Dénia, un llibre de poemes que vaig realcionar de seguida amb el fim que acabava de veure. Es tractava de L'ombre du double / La sombra del doble de Bernard Noël -un poeta francés que encara no coneixia. Em va atraure el seu disseny senzill i elegant,  que l'edició fos a cura de José Ángel Valente i el fet que semblava haver estat rescatat d'algun magatzem on hagués passat més d'una desena d'anys sense que ningú hagués trencat el plàstic transparent que l'envolupava, marcat el preu encara en pessetes (un preu econòmicament molt temptador). 
   El vaig comprar sense saber, però, que la major sorpresa era a dins, escrita a la curta biografia de la solapa: Bernard Noël havia nascut un 19 de novembre, com jo - encara que 23 anys abans (i Noël vol dir Nadal: Naixement!).
   Vaig investigar una mica a la xarxa i em va sobtar que estigués també relacionat, d'alguna manera amb membres del moviment surrealista que m'interessa tant - Louis Aragon, Djuna Barnes...-, que utilitzés també un pseudònim de cognom occità: Urbain d'Orlhac, que bastís la seva poètica sobre elements també centrals per a mi com l'erotisme, la mística o el compromís cívic i social.
    Hauria trobat "l'ombra del meu doble"? De moment l'estic llegint i em sembla francament interessant. Heus aquí la meva versió del darrer poema:


23

en tu
jo estimo

l'obscur trabucament

dels ulls
vers el silenci

el no-conclús
del sexe descosit tostemps
per l'apetit

l'esme

el mai prou
acabament
en tota cosa
 morent   


en tu / j'aime  //  l'obscur renversement/des yeux/ vers les silence // le non-fini/du sexe décousu toujours/par l'appétit // l'élancement // le pas assez/de fin/en toute chose/finssant