Presentació i introducció al recital-homenatge a Vicent Andrés Estellés. Gata




RECITAL-HOMENATGE A VICENT ANDRÉS ESTELLÉS
GATA, 27 D’AGOST DE 2013


   Bona nit a totes i a tots,
   Ens trobem avui reunits ací per homenatjar el gran poeta Vicent Andrés Estellés. I cal dir, per començar que aquest acte s’emmarca dins la Festa Estellés, un projecte commemoratiu que, des de finals d’agost i de setembre –el mes del seu naixement- es reproduirà en centenars d’altres pobles valencians i d’arreu del nostre domini lingüístic, com passa, i cada vegada més, des del seu inici en 2010.
   La raó d’aquest homenatge és ben clara, estam davant el poeta més important de la literatura contemporània al País Valencià i una figura de primer rengle, també, al costat de poetes com Maragall, Carner, Salvat-Papasseït, Riba, Rosselló-Pòrcel o Salvador Espriu -homenatjat enguany- entre altres dins el conjunt general de la literatura catalana que precisament durant el segle XX se situa en un lloc privilegiat  a nivell internacional.
   Efectivament, com han assenyalat a bastament els estudiosos de la literatura, la poesia de Vicent Andrés Estellés restableix un pont d’alta qualitat literària que, damunt de segles d’intents de minorització lingüistica  i literària del nostre país, connecta directament amb Ausiàs March, el nostre gran poeta nacional. Una obra vasta i variada que, tot i les enormes dificultats de creació, publicació i difusió que va haver de patir per haver-se desenvolupat en gran part en el període gens propici de la postguerra i el franquisme, va reeixir i es va convertir, a partir dels anys de la transició democràtica, en un autèntic referent cívic i literari del poble valencià i del seu desig de recuperació social i nacional, fins esdevenir un  fenomen popular arran de la seua multitud de recitals  i per la musicació que dels seus poemes van fer els cantants de la Nova Cançó, com Al Tall, Maria del Mar Bonet, Remigi Palmero, Lluís Miquel i 4 Z, Celdoni Fonoll, Paco Muñoz i..., sobretots, Ovidi Montllor. Actualment, la seva obra és coneguda i valorada arreu, amb traduccions a les llengües més influents internacionalment com l’anglès, el francès, l’alemany, el castellà, el portugués i el japonés i també a d’altres com el neerlandés, el turc, l’hongarés, l’eslové o l’asturià.
   Vicent Andrés Estellés va nàixer a Burjassot el 4 de setembre de 1924 dins una família humil, de forners. La seva vocació literària, centrada a l’origen en el teatre, és ben precoç però ja a mitjan dels anys 30 fa els seus primers tempteigs poètics. El trasbals de la guerra li impedeix de seguir estudiant, però és una època dedicada a la lectura, sobretot de poetes en castellà com A. Machado o F. Garcia Lorca. Acabada la guerra treballarà successivament de forner, orfebre, mecanògraf i ordenança fins que finalment, després d’aconseguir publicar algun article a Jornada ingressa a l’Escola Oficial de Periodisme de Madrid on va estudiar com a becat. És a Madrid que publica per primera vegada algun poema, escrit originàriament en català i traduït al castellà.
   Després del servei militar, el 1948, comença a treballar al diari Las Provincias, publicació on va arribar a ser cap de redacció (1958). És en aquests anys que Estellés inicia la seua amistat amb figures senyeres de l’incipient moviment cultural valencianista com Joan Fuster i Manuel Sanchis Guarner, Les seues lectures s’amplien i s’intensifiquen, llegeix amb profit el poeta base, Ausiàs March, però també Verdaguer,  Rossinyol, Riba, Rosselló-Pòrcel..., juntament amb la freqüentació dels clàssics llatins (Horaci, Virgili...), i els simbolistes i els surrealistes francesos (Baudelaire i Eluard...), Shakespeare, Pavese, Withman  Neruda.
    El 1955 es va casar amb Isabel Llorente, deu mesos després va tenir una filla que va morir als quatre mesos (fet que va tenir una gran transcendència en l’obra estellesiana, amb la introducció punyent i permanent del tema de la mort). Després, la parella encara va tenir dos fills més, Vicent i Carmina. És aquesta l’època de l’inici de les seues publicacions: la primera, Ciutat a cau d’orella, es va produir el 1955.
   A partir dels seixanta, Estellés va haver de viure també, impotent, com s’orquestraven progressivament des de la direcció del diari campanyes més i més  agressives contra el moviment democràtic de redreçament cultural i lingüístic dels valencians fins arribar al seu acomiadament en 1978, moment a partir del qual el nostre poeta es va dedicar exclusivament a la creació literària.
   Els setanta són els anys de l’eclosió, pel que fa a la publicació i pel que fa a la difusió,  i la influència  de la seua obra; un reconeixement que no cessarà fins la seva mort (1993) i que no ha deixat de créixer fins avui. Només hi ressenyarem algunes fites cabdals: l’aparició del Llibre de Meravelles (1973),  la publicació de l’Obra completa, en deu volums, entre  1972 i 1990 i el projecte monumental del Mural del País Valencià que va començar a escriure just amb la mort de Franco i es va publicar, primer en fragments i pòstumament complet, l’any 1996; aquest Mural... compren 60 llibres i parteix de l’afany sistemàtic de cantar el conjunt dels pobles valencians.  Vicent Andrés Estellés va rebre, pel conjunt de la seva obra, el Premi d’Honor de les Lletres Catalanes de 1984 i el Premi d’Honor d eles Lletres Valencianes de 1990.
   Com ja havíem apuntat a l’inici i hem pogut comprovar en aquest repàs sintètic de la vida del poeta, l’obra de Vicent Andrés Estellés és realment molt fecunda amb un repertori que abraça el conjunt de temes centrals de la condició humana: la pobresa i la fam, l’amor i el sexe, la mort l’opressió, les persecucions, la lluita i la dignitat dels homes i dels pobles, la ràbia i la impotència, la incomunicació..., però també l’esperança, l’alegria de viure, la solidaritat.
    Passa el mateix amb els seus registres poètics que van des de la connexió directa amb la literatura popular (nanes,cançons, albades, costums i religiositat popular...) fins al refinament més culte, la subtil introspecció i fins i tot l’experimentació formal; com també sorprén l’amplitud de la tonalitat dels seus poemes que abasten del  sentimentalisme més íntim a la mostra més despullada del desig carnal, o de la introspecció personal a la reivindicació col·lectiva de vegades, fins i tot, amb tocs  d’exaltació èpica.
   En definitiva, es tracta d’un poeta d’una gran càrrega vital i a la vegada d’un ferm compromís amb el seu poble, com podrem comprovar al recital que ve a continuació, on escoltarem poemes emblemàtics representatius de l’amor conjugal i familiar, com “Creixen els fills”o l’escruixidora “Cançó de bressol” dedicada al a seua filleta morta, juntament amb altres que s’incardinen en la vessant més passional i eròtica, com “Els amants” o “Aquella olor que tenia el teu cos”; els reivindicatius,  com “Assumiràs la veu d’un poble”, M’aclame a tu” o la “Cançó de la rosa de paper”, juntament amb els més costumistes o hedonistes com “L’ofici” o l’horaciana “Res no m’agradaria tant”.
   No voldria acabar sense recordar breument la seua vinguda i recitació a Gata, un episodi que vaig viure de forma privilegiada i que he guardat ben viu en el record:
   Crec que va ser l’any 1974 (encara que també podria ser una any o dos més tard) quan la gent que acabaria constituint “L’Aula de Cultura de Gata” va organitzar un recital del poeta a la nostra població. Em vaig encarregar d’anar a per ell a València i de tornar-lo després a casa, ja que Estellés no conduïa. Recorde l’humil escaleta que conduïa al seu piset, i la dona arropant-lo i donant-nos les darreres recomanacions per al viatge. En arribar a casa, Vicent va conéixer al meu pare i parlant – Vicent era extraordinàriament extrovertit- es van adonar que havien nascut només amb quatre dies de separació. Tant i tan interessadament es van posar a recordar anècdotes del passat comú que vam haver de forçar-lo per anar a recitar. L’acte es va realitzar al saló de ball que hi havia, contigu al cine, a dalt del bar Casablanca.  Recorde sobretot aquella cambra plena, la proximitat i el seguiment atent del poeta per part dels assistent i, sobretot, l’impacte que hi va tenir el poema “res no m’agradaria tant”, recitat amb aquella veu i aquells moviment murris de Vicent. Recorde també com, tornant cap a casa, vam haver de parar un moment perquè descansara, perquè ja aleshores, era afectat per un dolor de les cames que el va martiritzava tant.

   I ara ja, encetaré el recital-homenatge –el motiu de l’elecció ja el descobrireu- amb el poema “Ací hi hagué la coronada púrpura”,  inclòs al Llibre de Dénia. La Marina Alta, que va ser publicat per l’editorial Marina Alta, radicada a Pedreguer, l’any 1981 acompanyat d’unes magnífiques il·lustracions de Joan Castejon i  va ser presentat en una altra sessió memorable a la ja mítica llibreria Veles i Vents de Dénia: 
 
Ací hi hagué la coronada púrpura,
Els mariners dempeus dintre les barques,
Agricultors de profunda llegona,
Cànters de vi i cànters de forment.

Ací hi hagué, recolzades, les àmfores,
Cantons votius i funerals esteles.
Als capaltards, s’apropaven les nits
Des de la mar i les muntanyes negres.

Publicaré un edicte de sal.
Circularà entre Pego i Ondara,
Calp i Verger, Gata, Altea i l’Alfàs.

Beneiré les quatre creus de terme
Amb dit d epols que mullaré a la mar,
I em faré, greu, el senyal de la creu.